Vijf voordelen van bewegen in de buitenlucht

16 juli 2023, 11:58

Activiteiten
Sporten in de buitenlucht. Foto: Pixabay

Er zijn veel voordelen van bewegen in de buitenlucht, van stressvermindering tot aan het verbranden van calorieën en een betere nachtrust.

Of je nu een lange wandeling gaat maken in de stad of gaat mountainbiken in het bos, lichaamsbeweging in de buitenlucht heeft veel positieve effecten voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, het helpt je te ontspannen en tegelijkertijd je conditie verbeteren. Onderzoekers stellen vast dat beweging in de aanwezigheid van de natuur leidt tot nog meer positieve effecten. Het kan leiden tot een groter gevoel van eigenwaarde en tot een betere stemming. In de buurt van water is het effect het grootst. 

Vermindert stress

Verschillende studies hebben aangetoond dat beweging in de buitenlucht een positief effect kan hebben op je algehele welzijn. Lagere niveaus van hartslag, bloeddruk, en verminderde stress waren gevolgen van meer beweging in de buitenlucht.

Een blijer gevoel

Het is bekend dat zowel lichaamsbeweging als tijd doorbrengen in de natuur elk afzonderlijk al een positief effect hebben op je geestelijke gezondheid. Maar door onderzoekers werd het effect van beide gemeten. Deelnemers van het onderzoek liepen op een loopband terwijl verschillende buitenscènes op de muur werden geprojecteerd.

De onderzoekers ontdekten dat lichaamsbeweging de bloeddruk aanzienlijk verlaagde en het gevoel van eigenwaarde en stemming verhoogde. Maar toen de deelnemers aangename landelijke en stedelijke taferelen te zien kregen, verbeterde hun gevoel van eigenwaarde nog verder.

Een ander onderzoek vergeleek de geestelijke gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging in verschillende omgevingen, zoals het strand en de rivieroever. De resultaten waren een verbeterd gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen, minder stress en een blijer gevoel.

Verbrandt meer calorieën

Buiten bewegen biedt extra voordelen, zoals een betere conditie, een betere immuun functie en het prikkelen van alle vijf zintuigen, wat de hersenen weer stimuleert.  

Het is aangetoond dat je buiten wandelend of hardlopend tot 10% meer calorieën kunt verbranden in vergelijking met dezelfde snelheid op een loopband. Dit kan komen doordat een loopband bij de fitness je “meetrekt”, terwijl je buiten je voeten meer moet optillen. Als het buiten kouder is verbrand je nog meer calorieën.

Je traint langer

Door naar buiten te gaan word je sneller gemotiveerd om meer te bewegen. Bewegen in een natuurlijke omgeving kan aangenamer zijn dan binnenshuis, wat ertoe kan bijdragen dat je je langer zult inspannen. Dus zoek dus het dichtstbijzijnde park en test deze theorie eens uit!

Verbetert je slaap

Uit onderzoek is gebleken dat ‘s ochtends buiten trainen de slaap meer verbeterd dan wanneer je in de middag traint. De resultaten van de studie toonden ook aan dat vrouwen die minder tijd buiten doorbrachten over het algemeen minder sliepen. 

Dus als je moeite hebt om vroeg op te staan, is het misschien de moeite waard om je wekker voor zonsopgang te zetten en wat ruimte in je schema vrij te maken. 

Redactie

Redactie

Weernieuws-onderwerpen

Kies een onderwerp om meer te weten te komen over het weer…

Nieuwsoverzicht

Weeronline nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de leukste nieuwtjes en weetjes over het weer

Gratis inschrijven