Zeven tips voor eten en drinken op het strand

22 juli 2021, 07:13

Slappe broodjes, lauwe drankjes en gesmolten snacks. Dit zou je zo maar eens in je tas kunnen aantreffen als je na een verfrissende duik in het water of na een tijdje zonnebaden trek begint te krijgen. Je plekje op het strand opgeven om naar een strandtentje te verplaatsen? Dacht het niet! Met deze tips ga je goed voorbereid op pad en kun je volop genieten van stranddag.

1. Houd het hoofd en je versnaperingen koel

Het zeewater zorgt voor verkoeling, maar in de krachtige zonnestralen warmt het zand snel op en kan het bloedheet worden op het strand. Om je meegebrachte eten en drinken koel te houden, is een koeltas of -box het belangrijkste item. Heb je dat niet in huis? Met koelelementen kan je iedere tas omtoveren in een koeltas. Zorg dan wel voor een extra plastic tas om alles in te bewaren. Anders raakt je tas doorweekt wanneer de koelelementen langzaam ontdooien. In plaats van een grote koelbox kan je met koelelementen ook kleine koeltasjes maken. Zo hoeft niet één persoon de zware box te dragen.

Strand, koelbox, zomerweer, stranddag

Een koelbox of -tas is een van de beste manieren om je eten te bewaren tijdens een dagje aan het strand. Foto: AdobeStock / ivanko80

Leg de koelelementen de avond van tevoren alvast in de vriezer. Hoe langer in de vriezer hoe groter de kans dat je later op de stranddag ook nog een lekker koel drankje of hapje hebt. Geen koelelementen in huis? Als je stevige en goed afsluitbare diepvrieszakjes vult met water creëer je een vergelijkbaar effect. Vervolgens kan je de lege zakjes aan het eind van de dag gebruiken om bijvoorbeeld afval of mooie schelpen mee naar huis te nemen.

2. Ga voor zilver: aluminiumfolie is je grootste vriend

Wikkel bakjes, flesjes en losse items in een laagje aluminiumfolie om het langer koel te houden. Vooral in combinatie met een koeltas- of -box zijn je versnaperingen gegarandeerd koel. Daarnaast kan je sommige items dan ook makkelijker eten, bijvoorbeeld een wrap, goedgevuld broodje of koude pannenkoeken. Extra voordeel is dat je eten dan ook beschermd is tegen het zand.

3. Fris en fruitig

Fruit is makkelijk mee te nemen naar het strand. Kies voor fruitsoorten die je los uit de hand kan eten zoals appels, peren of pitloze druiven. Een sinaasappel of mango moet eerst gepeld of geschild worden en dan zit je vervolgens met plakkerig afval op het strand. Dit trekt insecten aan en een afvalzakje is dan zeker nodig. In de zomer zijn rode fruitsoorten zoals aardbeien, bessen en frambozen volop beschikbaar. Combineer ze bijvoorbeeld in een fruitsalade. Door fruit te eten krijg je ook nog eens extra water binnen, waardoor het vochtgehalte in je lichaam op peil blijft.

Strand, picknick, fruit, zomer

Appels zijn makkelijk om mee te nemen en blijven lang fris en knapperig. Foto: AdobeStock / Sergii Mostovyi

4. Jouw stranddag loopt met wraps zeker op rolletjes

Wraps zijn niet alleen makkelijk te maken, ook het meenemen en bewaren maakt dit een ideaal hapje voor een stranddag. Is het toch niet zo koel gebleven in je tas? Wraps zijn gelukkig warm én koud lekker. Hetzelfde geldt voor bladerdeeghapjes en quiches. Wikkel ze in folie en ze zijn beschermd tegen de hitte en het zand. Met verschillende vullingen zijn de mogelijkheden eindeloos. Heb je vulling over? Deze kan je nog gebruiken in een salade. Maak bijvoorbeeld een pasta- of couscoussalade. Net als bij het eten van fruit krijg je van veel groentesoorten extra vocht binnen. Helemaal gezond bezig dus!

Eten op het strand, wraps

Lekker makkelijk en goed te bewaren. Wraps zijn ideaal om mee te nemen als je een dagje naar het strand gaat. Foto: AdobeStock / Christian Müller

5. Dippen en duiken: borrelen op het strand

Drukke week gehad en geen tijd om lang in de keuken te staan? Ook met weinig voorbereiding kan je smullen op het strand. Koop wat sausjes en samen met stokbrood, toastjes of soepstengels creëer je een borrel op het strand. Net zo lekker als op een terrasje en ook leuk voor je portemonnee. Op de gezondere tour? Reepjes paprika, plakjes komkommer of kleine worteltjes zijn ook ideaal om mee te dippen.

6. Zo blijft je vochtbalans op peil

Tijdens een warme zomerdag op het strand verlies je veel vocht om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Na een tijd in de zon gaat dit zelfs extra hard! Zorg daarom dat je voldoende water bij je hebt. Om je vochtbalans op peil te houden kan je ook wat zouts eten. Zout zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer water vasthoudt. Een zak chips en gezouten nootjes zijn ook nog eens erg makkelijk mee te nemen.

Strand, zeewater, branding, waterflesje

Met een herbruikbaar flesje blijft je gehydrateerd en laat je geen afval achter op het strand. Foto: AdobeStock / nito

7. Voor de zoetekauwen

Alles met chocolade kan je beter thuislaten als je richting het strand gaat. Chocolade smelt gemakkelijk en als het lekt tussen je andere hapjes kan het een flinke kliederboel worden in je (koel)tas. Als je toch zin hebt in zoetigheid zijn er hittebestendige alternatieven. Houd het fris door met fruit te combineren. Denk bijvoorbeeld aan muffins met blauwe bessen of bananenbrood. Biscuitjes zijn ook bij uitstek geschikt. En bij een stranddag kan een ijsje eigenlijk niet ontbreken. Daarvoor moet je wel een blokje om langs een strandtent, want die kan je niet meenemen in je koeltas.

Nu nog lekker strandweer! Of dat er in zit lees je in het meest uitgebreide weerbericht van Nederland.

Hoofdfoto: Adobe Stock / LStockStudio

Door: Roosmarijn Knol

Reageer via Facebook

Weeronline nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de leukste nieuwtjes en weetjes over het weer

email-black