Strooiacties en uitval van treinen door winterweer

09 december 2022, 08:51

Weer en verkeer
Strooiacties op Nederlandse snelwegen. Foto: ANP / Vincent Jannink

Strooiwagens van Rijkswaterstaat hebben de afgelopen avond en nacht in alle provincies zout gestrooid op de wegen. Daarmee is de eerste landelijke strooiactie van Rijkswaterstaat een feit, meldt de organisatie. De NS laat vanochtend weten dat er treinen zijn uitgevallen door ijsvorming op de bovenleiding.

Het strooien was afgelopen nacht nodig omdat het zoals verwacht én nat was én koud. Samen reden de strooiwagens in deze uren ruim 26.600 kilometer en strooiden ze 1.475.185 kilo zout.

Sinds eind november is al vaker gestrooid, maar nog niet in alle provincies tegelijk. Weggebruikers moeten de komende uren opletten. "Ondanks dat we hebben gestrooid is het belangrijk dat als je de weg opgaat deze ochtend je nog steeds rekening houdt met eventuele gladheid", aldus een woordvoerster.

Strooiwagens van Rijkswaterstaat reden dit seizoen, dat altijd op 1 oktober begint, opgeteld 51.885 kilometer. Tot nu toe is 3.087.717 kilo zout gestrooid.

Wegdektemperatuur 9 december 2022 om 10:00 uur
Wegdektemperatuur 9 december 2022 om 10:00 uur

Naast vorst is er vanochtend regionaal ook sprake van verkeershinderlijke mist. Lees hier wanneer je je mistlampen mag aandoen.

Treinen uitgevallen rond Amsterdam en Utrecht door ijsvorming

Rond Amsterdam, Utrecht en Flevoland zijn treinen uitgevallen door ijsvorming op de bovenleiding, meldt de NS. Dat heeft gevolgen voor reizigers, die rekening moeten houden met omreizen en langere reistijd. Hoe lang het gaat duren kon de NS nog niet zeggen. "We werken nu heel hard om het op te lossen", zegt een woordvoerster.

Door het koude weer ontstaat rijp op de bovenleiding. Die moet er afgereden worden, zegt de NS-woordvoerster. "De trein maakt de connectie met de bovenleiding voor de stroomtoevoer van de trein. Als die bevroren is, gaat het knetteren en kunnen de vonken die daardoor ontstaan het kastje op de trein, dat zorgt voor de verbinding, kapot maken."

Bij kouder weer zet de NS zwaarder materieel in voor deze zogenoemde rijpritten. "Een intercity neemt bijvoorbeeld meer stroom af en kan de rijp er dan makkelijker afrijden", aldus de woordvoerster.

Spoorbeheerder ProRail laat weten dat in de nacht van donderdag op vrijdag "is rijpgereden". "Normaal gesproken gebeurt dat ook 's nachts en moet dat werken, maar nu blijkbaar niet." Afhankelijk van hoe koud het is wordt bepaald wanneer rijpritten worden gereden. Dat verschilt per dag en locatie, want het vriest niet overal even hard in het land. "Dat is maatwerk", zegt de woordvoerder.

Komende tijd blijft het koud winterweer. Lees meer daarover in ons weerbericht Nederland.

ANP/Weeronline

ANP/Weeronline

Weernieuws-onderwerpen

Kies een onderwerp om meer te weten te komen over het weer…

Nieuwsoverzicht

Weeronline nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de leukste nieuwtjes en weetjes over het weer

Gratis inschrijven